afvallen

Afvallen en acupunctuur

Zeg ‘acupunctuur’ en veel mensen zeggen ‘afvallen’. Maar hoe werkt dat dan? Hoe kunnen een paar naaldjes in het lichaam de pondjes doen wegsmelten? Acupunctuur helpt u bij het afvallen, maar is geen wonder behandeling.

Veel mensen weten niet dat dat TCG een compleet medisch systeem is, met een holistische kijk op lichaam, diagnose en behandeling ‒ zie het citaat hierboven. Een behandeling met acupunctuur staat dus nooit op zichzelf.

Acupunctuur en afvallen

Volgens onderzoekers van TNO neemt het aantal mensen met overgewicht schrikbarend toe. Ongeveer de helft van volwassen heeft overgewicht waarvan 11% ernstig. Ook overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem. Hoogste tijd dus om af te vallen. Maar hoe?
Veel mensen nemen te strenge maatregelen, die ze niet kunnen volhouden met wisselend resultaat. En niet alle methoden om af te vallen zijn even gezond….
Preventie van overgewicht is belangrijk omdat een toename van mensen en kinderen met overgewicht de zorgkosten flink verhoogt.

Helpt acupunctuur als je wil afvallen?

De Chinese geneeswijzen laten een geheel eigen kijk op gezondheid zien en dus ook op het probleem van overgewicht en afvallen. Schommelingen in het lichaamsgewicht en het beheersen daarvan worden afgezet tegen je persoonlijke energiebalans.
De acupuncturiste zal proberen te achterhalen of de energiesystemen in je lichaam (en dus je organen) goed op elkaar zijn afgestemd en op de juiste manier ‘samenwerken’.
Om de juiste diagnose te kunnen stellen stelt de acupuncturist je vragen over:

  • eetlust
  • ontlasting
  • eetpatroon
  • eerdere afslankpogingen
  • over je weerstand en je algemeen welzijn.

Herstellen van de energiebalans

Wellicht is een verstoring van je energiebalans de onderliggende oorzaak van je overgewicht. De acupuncturiste zal in dat geval proberen het ‘spijsverteringsvuurtje’ aan te wakkeren of juist te remmen. Er zal geprobeerd worden om het hongergevoel te verminderen en je innerlijke rust en wilskracht te versterken.
Naast algemene dieetadviezen en gezonde ‘leefregels’ heb je u wellicht baat bij een persoonlijk voedingsadvies (echter geen streng dieet en het werkt ook preventief tegen ziekten). Bij zo’n advies wordt rekening gehouden met seizoensinvloeden. Het zal uiteindelijk moeten leiden tot een optimale spijsvertering waarbij men zich ‘lekker’ voelt.
Aangezien het meestal enige tijd heeft gekost om overgewicht te krijgen, dien je er rekening mee te houden dat ‘natuurlijk afvallen’ ook enige tijd vergt.
Vaak komt men in eerste instantie om af te vallen. Naast het afvallen, verbeteren vaak ook andere klachten door de behandeling. Men voelt zich veelal fitter, slaapt beter, zit beter in zijn vel en het verbeteren van deze klachten is voor een aantal belangrijker dan afvallen. Omdat acupunctuur een holistisch benadering kent wordt de hele mens behandeld en andere klachten ook meebehandeld.

Voeding centraal

Centraal bij het bereiken van een gezond gewicht staat goede, vitale voeding die de gezondheid ondersteunt. Maar het valt niet mee om een dieet vol te houden. En een paar dagen of zelfs een paar weken je eraan houden is gewoon niet genoeg. Een paar pond per maand, iedere maand, afvallen is al een hele prestatie en veel mensen kunnen professionele hulp dan ook goed gebruiken. Moet er een heleboel gewicht af, maar volg je een slecht dieet, dan is acupunctuur geen wondermiddel. En wil je van een normaal gewicht naar een filmsterren-figuur, dan zal acupunctuur ook niet veel doen.

Wat kan acupunctuur dan wel?

Voedeingcentraal en lichaams merideanen acupunctuur behandeling helpt bij afvallen
Acupunctuur als ondersteuning bij afvallen en op gewicht blijven.

Het kan iets doen aan de achterliggende oorzaak van het overgewicht. Zoals:

  1. Pijn: wie pijn heeft, heeft moeite met voldoende bewegen en is vaak geneigd teveel te eten ter compensatie. Er is veel bewijs dat acupunctuur goed werkt tegen verschillende soorten pijn.
  2. Geestelijke gezondheid: nervositeit en depressie kunnen eetgedrag nadelig beïnvloeden, en acupunctuur kan hier een grote hulp bij zijn. Beter voor jezelf zorgen is een eerste stap naar een normaal gewicht.
  3. Hormonale disbalans: schildklier, bijnieren, pancreas en geslachtshormonen die niet in balans zijn, kunnen bijdragen aan gewichtstoename. Acupunctuur kan helpen de hormonen in evenwicht te brengen en het gemakkelijker maken om gewicht te verliezen.
  4. Stress: als we stress hebben, zijn we geneigd om ons gedachteloos vol te proppen. Bovendien is chronische stress gelinkt aan de aanmaak van bijnierhormoon, wat ons lichaam stimuleert om vet op te slaan.
  5. Stress die ontstaat door diëten: als we zo weinig eten dat we daadwerkelijk afvallen, ervaart het lichaam dat als signaal van ‘gevaar: hongersnood’ en produceert stresshormonen.
  6. Een schommelende suikerspiegel: een suikerspiegel die te snel op en neer gaat, geeft behoefte aan zoetigheid. Het eten van snelle suikers brengt die nog meer uit balans, een zichzelf versterkend proces.
  7. Constipatie of maagzuurproblemen.
  8. Waterretentie: wie echt overgewicht heeft, heeft vaak ook oedeem (vocht wordt vastgehouden). Dit voorkomt dat het lichaam bloed en andere vloeistoffen correct circuleert. Acupunctuur kan de waterwegen openen en het lichaam helpen het teveel af te voeren.

De genoemde oorzaken zijn vaak grote blokkades bij het bereiken van gezond gewicht. Het resultaat van acupunctuur als ondersteuning van een gezonde voeding komt uit onderzoek zo sterk naar voren, dat het International Journal of Obesity de behandeling met acupunctuur bij afvallen enthousiast propageert.

Met een gezond gewicht heb je minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en gewrichtsklachten. Het is daarom belangrijk om af te vallen bij overgewicht. Deze pagina helpt je op weg naar een blijvend gezond gewicht.

schijf van 5,  afvallen middels acupunctuur en op gewicht blijven.
schijf van 5, afvallen middels acupunctuur en op gewicht blijven.

1. Meet je gewicht, BMI en buikomvang

Weet wat je startgewicht is en kijk of dit een gezond gewicht is. Dit heb je nodig om je streefgewicht te bepalen. Bereken je BMI en middelomtrek.

2. Zoek hulp bij het afvallen

In veel gevallen is het advies om eerst naar de huisarts te gaan voordat je begint met afvallen. Bijvoorbeeld als je diabetes of hart- en vaatproblemen hebt, een BMI hoger dan 25, een vergrote buikomvang of als je jonger dan 18 of ouder dan 70 bent. De huisarts kan je dan doorverwijzen voor de juiste begeleiding. Maar ook in andere gevallen is het een aanrader om hulp te zoeken.

Bekijk wat wat de huisarts voor jou kan doen of wie jou verder kan helpen: hulp bij afvallen.

3. Stel je streefgewicht vast

Kies een haalbaar streefgewicht. Zo doe je dat.

4. Vul een eetdagboek in

Een eetdagboek bijhouden helpt bij het afvallen en daarna bij het op gewicht blijven. Hierdoor weet je namelijk precies wat en hoeveel je eet. Zo kom je er bijvoorbeeld achter in welke producten veel calorieën zitten. Ook ontdek je waar jouw valkuilen liggen. Verder is het goed om een beweegdagboek bij te houden. Lees hoe een eet- en beweegdagboek je helpt bij het afvallen.

5. Maak goede voornemens

Met realistische voornemens en kleine stappen maak je afvallen haalbaar. Bekijk onze tips die je helpen om nieuwe gewoontes te ontwikkelen en vol te houden.

6. Vraag steun

Afvallen hoef je niet alleen te doen. Vrienden, familie of een afvalclub: ze kunnen je helpen op weg naar een gezonder gewicht. Toch kun je ook stuiten om onbegrip. Lees alles over steun bij het afvallen.

Gezond afvallen doe je zo

Gezonder eten, minder eten en meer bewegen: daarmee val je af. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Op deze pagina staat alles bij elkaar wat jou kan helpen.

Heel veel succes!

Wat en hoeveel kun je eten tijdens het afvallen?

Ook als je afvalt eet je volgens de Schijf van Vijf. Je maakt daarbinnen slimme keuzes en je let op de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Lees alles over afvallen met gezonde voeding.

Boodschappen doen, recepten en dagmenu’s

Gebruik tijdens het afvallen onze tips voor het boodschappen doen, onze caloriearme recepten en de voorbeelddagmenu’s. Dit geeft houvast en inspiratie: tijdens het afvallen kun je nog steeds lekker eten!

Moeilijke momenten

Ook dat hoort bij het afvallen: momenten waarop het even niet meer lukt. En dat geeft niet! Je kunt de draad altijd weer oppakken. Laat je niet ontmoedigen en blijf aardig voor jezelf. En vier vooral ook je successen. Iedere kilo die je verliest is een hele prestatie. Wil je hulp om door de moeilijke momenten heen te komen? Lees vooral deze pagina’s goed door.

Bewegen

Om af te vallen adviseren we je ten minste 60 minuten per dag actief bezig zijn, op het liefst alle dagen van de week. Door te sporten of te bewegen verbrand je meer calorieën en het is belangrijk om fit en gezond te blijven. Daarnaast blijf je makkelijker op een gezond gewicht na het afvallen. Lees meer over bewegen en afvallen.

Op gezond gewicht blijven na afvallen

Ben jij een aantal kilo’s afgevallen en zit je nu op je streefgewicht? Gefeliciteerd! Nu breekt er een uitdagende fase aan: op gezond gewicht blijven.

Dat doe je door gezond te blijven eten, veel te bewegen en door je gewicht in de gaten te blijven houden.

Een nieuwe balans na het afvallen

Gezond eten en voldoende bewegen blijven belangrijk. Als je je streefgewicht hebt behaald zoek je een nieuwe balans waarmee je gewicht stabiel blijft. Dat betekent dat je wat meer kan gaan eten dan je deed tijdens het afvallen. Hoeveel dat is zal per persoon verschillen. Houd je gewicht goed in de gaten. Als je op je streefgewicht blijft betekent het dat je de juiste balans hebt gevonden.

Minder eten dan vóór het afvallen

Je zult minder moeten gaan eten dan voordat je begon met afvallen. Een slanker lichaam heeft namelijk minder calorieën nodig. Het kost je lichaam bijvoorbeeld minder energie om warm te blijven of om in beweging te komen. Als je op je streefgewicht zit, heeft je lichaam dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven. Hieronder lees je hoe jij in balans blijft.

Jezelf in de gaten houden

Probeer regelmatig je gewicht, je voeding en je beweging bij te houden.

Wegen

Wegen is de manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week op de weegschaal te gaan staan. Weeg steeds op hetzelfde tijdstip van de dag met zo min mogelijk kleding aan. Of weeg jezelf met steeds min of meer dezelfde kleding. Als je gewicht stijgt is het belangrijk om opnieuw naar de balans te zoeken. Probeer dan gezonder en minder te eten en blijf bewegen.

Eet- en beweegdagboek

Ook het regelmatig bijhouden van je voeding en beweging geeft inzicht: in hoeverre lukt het je nieuwe leefstijl vol te houden en zijn er nog eventuele verbeterpunten? Dit hoeft niet dagelijks, maar probeer dit bijvoorbeeld eens per maand bij te houden. Via Mijn Voedingscentrum of de app Mijn Eetmeter kun je zowel je gewicht, als je voeding en beweging bijhouden.

Veel bewegen

Mensen die veel bewegen nadat ze zijn afgevallen, kunnen makkelijker hun nieuwe gewicht vasthouden. Blijf daarom ten minste 60 minuten per dag bewegen. Dit is meer dan de standaard aanbeveling voor beweging.

Denk niet alleen aan sportactiviteiten, maar kijk ook hoe je je beweging in je dagelijkse routine kan vergroten. Wil je specifieke tips? Kijk dan op de pagina over bewegen en afvallen. Deze tips gelden namelijk ook om op gewicht te blijven.

afvallen middels acupunctuur

Gezond eten

Letten op wat je eet en met name hoeveel je eet blijft belangrijk. Blijf voornamelijk kiezen voor producten uit de Schijf van Vijf.

Bron: Voedingscentrum